Hej hej støttehjul, og hej læsning!

3 år og 9 måneder – og nu er hun uden støttehjul. Og pænt stolt af sig selv. “Jeg er faktisk rigtig god til at cykle på to hjul!”. Ja, det er du faktisk, Olga. Det er så dejligt at den lille pige med så meget vilje, også kan kanalisere den udi noget supersejt. Og nu cykler hun altså – hele vejen hen til børnehaven og retur. Vi skal lige have en hånd på sadlen når hun starter, men lur mig, om det ikke er slut når vi nærmer os weekenden.

Og det her læsning med Irma, de 20 minutter om dagen, det virker sgu. Årh, de er altså bare kloge, de lærere. Burde jo have vidst at de nok havde ret. For hold nu op, det går hurtigt fremad. Irma har fået en læsebog med hjem fra skolen. En ordentlig sag, der dårligt nok kan hænge sammen, om Ida og Emil og en masse temmelig fjollede historier. Irma synes den er vældig skæg, og det gør jo læsningen ret nem – eller nemmere i hvert fald. Og pludselig læser vi næsten 10 sider på de minutter hun magter, i stedet for fem eller tre. Og jeg kan høre at hun læser ordene, for når hun ikke gider mere eller er træt, begynder hun at gætte hvad der står i stedet for at stave sig frem. Og det er sjovt at følge hendes fremgang, for hun kæmper bl.a. lidt med d og b, og har svært ved at huske hvilket der nu er hvad. Så Adam bliver hurtigt til Aben, og Drive bliver til Blive – og ting i den duer. Men jeg tror hun lurer den af ret snart, det er bare lige de sidste detaljer der skal på plads.

Og lidt ligesom de her små skønhedsfejl i hendes udtale, som jeg faktisk synes er SÅ hyggelig, så gør jeg ikke det helt store nummer ud at arbejde med det. Det kommer jo. Og indtil da siger hun stadig “Ovre i skolen, djorde vi…” eller “I Ludo må du slå igen når du har slået en blogus”. Ludo bliver faktisk lidt sjovere på den måde!

Reklamer

6 thoughts on “Hej hej støttehjul, og hej læsning!

    • Ja, man kunne godt fornemme at den bog havde været et par gange rundt om blokken 😉 Og selvom det heller ikke er min favorit, så må jeg sige, at den er tålelig i letlæsnings-genren. Jeg synes virkelig der er langt imellem de gode (og fx ikke belærende/moraliserende) bøger.

  1. “Den første læsning” virker fordi den gentager og gentager og gentager de 120 mest almindelige ord til de sidder helt fast. Når hun en dag begynder at kede sig, så læs teksten bagfra, eller begynd at fortælle at der står andre ord end det der gør, så teksten bliver sludder – så plejer de at grine højt. Eller giv jer til at finde ud af, hvem der først kan finde alle de steder, hvor der står fx. Emil, blive eller et andet ord. Lav små konkurrencer i det. Ungerne plejer at elske det. Tal med hende om hvordan man kan lave en sætning om, så den bliver et spørgsmål – ved blot at lave om på rækkefølgen af ord. Find ord der begynder med m. Find ord hvor der er d i – og sorter dem derefter i, hvilken lyd d har (Det bløde, hårde eller det stumme….) Der er masser af måder at få læsningen relevant uden at hun keder sig – og hvor hun stadig sidder med læsebogen.

    Jeg har valgt at bruge den det første halve år i min klasse og så går vi derefter over i et andet system, som arbejder meget mere med genrelæsning og analysemetoder. (Jeg formoder vi når helt igennem begge systemer.)
    Hun skal nok få fundet ud af b og d. Det er et spørgsmål om at hjernen lige skal modnes. Formodentlig spejlvender hun også enkelte tal og bogstaver, når hun skriver dem ;-).

    Knus Mette

    • Kære Mette – hvor er du god! Tak for tips. Der går nok lige lidt tid før hun begynder at kede sig, men fedt med nogle alternativer til at friske læsningen lidt op 🙂
      Og jep, du har helt ret, hun spejlvender også selv tal og bogstaver nogle gange når hun skriver, men de fleste er på vej på plads 🙂
      Kram
      Marie

  2. Årh sød ombytning 🙂 her er det V/B og D/G der blir byttet om.
    Vred blir til bred -fnis 🙈
    Dreng – greng 😉

    • Hej Emma, hvor er det bare fint – jeg kan lige høre det for mig 😀 Og dejligt at blive mindet om, at der stadig er lidt tid til før de bliver helt store.
      KH M

Kommenter:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s